در این فیلم یکی از اهالی پا به سن گذاشته روستای کوشک نظر خود در خصوص سه موضوع حکمرانی دولتمردان، عملکرد استاندار و اغتشاشات بوجود آمده در کشور را به زبان عامیانه و از دیدگاه تجربه بیان می کند. 
کد خبر: ۱۰۸۸۹۹۵
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۹ 23 January 2023

در این فیلم یکی از اهالی پا به سن گذاشته روستای کوشک نظر خود در خصوص سه موضوع حکمرانی دولتمردان، عملکرد استاندار و اغتشاشات بوجود آمده در کشور را به زبان عامیانه و دیدگاه تجربه بیان می کند.

تابناک کهگیلویه و بویراحمد، موضوع حکمرانی و اقتدار حاکمیت از جمله مواردی است که به درازای عمر بشر تاریخچه دارد و هر گاه مردم به عنوان یکی از مولفه های قدرت در جای خود قرار گرفتند و حاکمیت را یاری رساندند، آن حکومت ، استوارتر و ماندگارتر در برابر طوفان های داخلی و خارجی موفق و پایدار ماند. 
در تاریخ امپراطوری های بزرگی مانند ایران باستان هر گاه سلسله ای منقرض می شد یکی از عوامل را نارضایتی مردم عنوان کرده اند! 
این یک واقعیت است که حمایت و اعتماد مردم به دولتمردان و حکام از هر مولفه دیگری در حفظ حاکمیت موثرتر است. 
شاید ادبیات سیاسی مرتبط به حکومت در دوره های اخیر کمی متفاوت تر از گذشته باشد اما اصل ماجرا همان میزان رضایتمندی مردم است. 
شاید بارها در تاریخ خوانده ایم که برخی از حکام تلاش می کردند در میان مردم به صورت پنهانی حضور پیدا کنند تا از واقعیات ملک خود بدون واسطه آگاه شوند اما در دوره جدید و در ایران پس از انقلاب دیدارهای مردمی مسولین به یک امر دائم تبدیل شد اما حالا برای مردم میزان موفقیت این حضورهای میدانی مطرح است. 
گاهی واژه های پوپولیستی یا بازدیدهای نمایشی مطرح می شود اما به نظر نمی رسد بسیاری از این بازدیدهای میدانی مسئولین چه در سطح کشوری و چه در سطح استانی واقعا نمایشی باشد اما میزان اثرگذاری آن ها بستگی به برخی شاخص ها از جمله میزان اعتبارات دارد که در بسیاری موارد در عدم تحقق مصوبات یک سفر ، رد پای بزرگی از تامین نشدن اعتبار مشهود است. 
نفس حضور مسئولین در میان مردم نمی تواند مورد انتقاد قرار گیرد اما اولویت بندی، شیوه و جزئیات این حضورهای میدانی نکاتی است که می تواند مورد توجه و نقد قرار گیرد.
مردم در هر سطحی از دسترسی اطلاعاتی و دانش نسبت به حکام دیدگاه و تحلیل دارند و مطمئنا اگر یکرنگی و صداقت در گفتار و کردار باشد، با کمبودها و مشکلات کنار می آیند. 
در بخشی از سخنان این مرد با تجربه روستایی توضیحاتی در خصوص اغتشاشات داده شده است که به تحلیل جالبی منجر می شود و آن سوء استفاده برخی جریان های داخلی و خارجی از مطالبات به حق مردم است. 
در اینکه ساختار سیاسی و اجتماعی ایران هنوز نتوانسته چهارچوبی مشخص برای ابراز عقاید مخالف و انتقادی تعیین کند شکی نیست و می بینیم که در برهه های زمانی شاهد بروز چالش های سیاسی، اجتماعی هستیم که عمدتا در کوتاه ترین زمان به یک چالش و حتی بحران امنیتی تبدیل می شوند!
یکی از دلایل موثر در میزان حضور مردم در اعتراضات می تواند به میزان رضایتمندی (نارضایتی) از حاکمیت مرتبط باشد هر چند مولفه های دیگری مانند نوع برخورد حاکمیتی و یا در سال های اخیر میزان اثرگذاری رسانه ای، می تواند تاثیر داشته باشد اما یک نکته مهم حداقل در جوامعی مانند ایران که نوع خاصی از حاکمیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی دارند ، وجود دارد و آن هم به بیراهه رفتن هر مطالبه عمومی در زمان بروز تظاهر در مطالبه است مانند  آنچه در هفته های گذشته در کشور رخ داد! 
در جوامع سنتی مانند ایران که هنوز موضوعاتی مانند جدایی طلبی یک شاخص برای فعالیت سیاسی مرز نشینان محسوب می شود و یا اینکه احزاب سیاسی شفافیت اساس نامه ای ندارند و در فعالیت سیاسی مرز منافع ملی بارها شکسته می شود ، انتظار برگزاری یک تظاهر مسالمت آمیز بسیار سخت است ! 
حکمرانی نیازمند مولفه ها و شاخص هایی است که نادیده گرفتن این شاخص ها منجر به تهی شدن حاکمیت از روح مردمی می شود و بالعکس!

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار